Zasady Jazdy Defensywnej
Utrzymywanie prawidłowej odległości od innych uczestników drogi. Nastawione na zachowanie odpowiedniej przestrzeni od poprzedzającego kierowcy. Prawidłowy bufor bezpieczeństwa wynosi minimum 3 sekundy. Kiedy warunki drogowe ulegają pogorszeniu, a widoczność zmniejsza się należy zwiększać odstęp o dodatkowy czas.
Zadaniem kierowcy jest kontrolowanie możliwie największego obszaru dookoła pojazdu z wykorzystaniem lusterek. Najważniejszym obszarem obserwacji jest widoczność przednia, w celu pozyskiwania możliwie wczesnych informacji o potencjalnych zagrożeniach. Czym wcześniej kierujący ma informację o zagrożeniu, tym więcej ma czasu na dostosowanie techniki jazdy i przygotowanie manewrów obronnych. Świadoma obserwacja poprzez ciągłe skanowanie przestrzeni, eliminuje efekt długotrwałego wpatrywania się w poprzedzający pojazd.
Dynamika jazdy i dostosowanie prędkości do warunków ruchu, ma znaczący wpływ na ograniczenie wypadkowości. Taktyka płynnej jazdy pozwala dopasować się do zielonej fali i wpasować się w przepustowość skrzyżowań. Dodatkowe korzyści to zmniejszenie eksploatacji pojazdu i oszczędności w postaci paliwa. Dynamiczne rozpędzanie podczas ruszania ze świateł, nie utrudnia ruchu innym i nie ogranicza przepustowości na skrzyżowaniach podczas jednego cyklu przejazdu.
Taktyka jazdy przez zajmowanie pozycji na drodze, w celu skrócenia czasu przebywania w martwych polach innych kierowców. Z uwzględnieniem jezdni wielopasmowych oraz dróg o podwyższonej prędkości, gdzie często wykonywany jest manewr zmiany pasa ruchu. Polega także na dostosowaniu oświetlenia pojazdu w zależności do napotkanych warunków drogowych, w celu uzyskania najlepszej widoczności i zaznaczenia swojej pozycji na jezdni. Istotne jest cykliczne sprawdzanie oświetlenia samochodu.
Utrzymywanie wolnego miejsca po bokach pojazdu w celu bezpiecznej ucieczki w sytuacji zagrożenia. Celowe unikanie wielkogabarytowych pojazdów w dłużej perspektywie czasu, które kubaturą zajmują sporą część jezdni i blokują drogę ucieczki.
Wczesne i wyraźne sygnalizowanie chęci wykonania manewrów drogowych, jak włączenie się do ruchu, zmiana kierunku jazdy czy pasa drogowego. Ustawianie samochodu na pasie ruchu przez zbliżanie się do krawędzi, zgodnie z zamierzoną zmianą kierunku jazdy. Eliminowanie błędnego nawyku sygnalizowania zbyt późnego rozpoczynania manewru. Kierunkowskazy służą do informowania innych kierujących o zamiarach a nie wykonywanych manewrach.
Identyfikowanie potencjalnie niebezpiecznych kierowców i unikanie długotrwałej jazdy w ich zasięgu. Taktyka jazdy w przypadkach ryzykownych manewrów innych kierujących, sposoby radzenia i przewidywanie zagrożeń.
Właściwe używanie świateł podczas niebezpiecznych sytuacji, awarii, komunikacji z innymi kierującymi. Odpowiednie zachowanie w czasie korków drogowych, szczególnie na drogach szybkiego ruchu oraz w trakcie wypadku drogowego.
Prawidłowa technika wykonywania lewoskrętów na skrzyżowaniach i pasach ruchu. Właściwe ustawienie ograniczające najechanie na tył pojazdu i wepchnięcie pod pojazd jadący z naprzeciwka.
Utrzymywanie wolnego miejsca po bokach pojazdu w celu bezpiecznej ucieczki w sytuacji zagrożenia. Celowe unikanie wielkogabarytowych pojazdów w dłużej perspektywie czasu, które kubaturą zajmują sporą część jezdni i blokują drogę ucieczki.
Selekcja konieczności wykonywania zmian pasa ruchu i wyprzedzania. Podejmowanie manewrów tylko w sytuacjach które dają realną korzyść. Ograniczenie cofania do minimum, w celu zminimalizowania zderzenia z innym pojazdem lub pieszym.
Właściwe zachowanie w celu obniżenia ryzyka przez kierowcę nierespektującego przyjętych zasad i bezpośrednio narażającego na zagrożenie. Zwrócenie uwagi na problem agresywnego kierowcy jeżdżącego na tylnym zderzaku. Zachowanie w celu zwiększenia kontroli nad niebezpiecznym kierującym.
Tworzenie dodatkowych przestrzeni i miejsca do wyprzedzenia przez jednoślad w celu zwiększenia płynności ruchu, szczególnie w korkach drogowych.
Sposoby radzenia sobie z negatywnymi sytuacjami drogowymi wywołującymi napięcia i stres wśród kierowców. Szerzenie kultury drogowej i dobrych manier na drodze, aby jazda samochodem była przyjemnością zamiast nerwowej konieczności.